26 juli 2013

Väx lilla vattenmelon, väx...


Kan just undra om den här lilla vattenmelonen hinner växa till sig så att vi kan avnjuta den i slutet av sommaren. Hade ingen aning om hur jag skulle beté mig med den växten men när de långa grenarna täckte nästan halva golvytan i växthuset, så jag band upp den. Någon gren blev dock liggande kvar på gruset som täcker växthusgolvet och det var just där i gruset denna lilla krabat började växa. De små frukter som hade bildats på stänglarna jag band upp dog däremot. Så kanske man helt enkelt ska låta denna växt slingra sig bäst den vill om den ska få frukter.
Annars så dominerar tomaterna i växthuset. Har fem plantor och det närmar sig hundratalet frukter på dem. Gigantiska gurkor har vi avverkat flera stycken och fler är på väg. De egnasådda jordgubbarna är också på gång nu att mogna.
Det är första säsongen med växthus och några misstag har jag redan gjort och förhoppningsvis lärt mig av. Som t ex att fem tomatplantor helt enkelt är too much för tre pers i hushållet, likaså med gurkorna, två plantor hade räckt. Vad odlar ni i era växthus?

1 kommentar:

  1. Hej Mona!

    Tack för din kommentar på min blogg. Vad glad jag blir över att du tog dig tid att skriva ner dina tankar och dessutom hittade jag hit till dig tack vare den där kommentaren. :)

    Vilken härlig växtkraft i ert växthus och vad spännande med vattenmelon. Det är mycket kvar av sommaren än så den kommer säkert att växa till sig och bli riktigt god att äta längre fram. Och tomater som är så gott. Inte mycket som slår att äta solvarma tomater som man själv odlat.

    Jag har tyvärr inget växthus men jag drömmer om att det en dag står ett där i köksträdgården. Något att längta till. :)

    Ta hand om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera